وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*

ساخت وبلاگ

سدرة المنتهی نام درختی است که پیامبر اکرم آنرا در معراج خوددید . تعریف این درخت اسرار آمیز از زبان پیامبر اکرم (ص)

پیامبر اکرم (ص) در تعریف و عظمت سدرة المنتهی فرموده :
من هنگامی که به معراج برده شدم ٬ وقتی به درخت سدرة المنتهی رسیدم ٬ دیدم که برگهای آن بسیار پهن و بزرگ است ٬ به طوری که هر برگی از آن بر سر امتی سایه افکنده است و میوه های بزرگ و درشتی دارد . و همین که جلوه ای از امر خدا آن را پوشاند به صورت یاقوت و زمرد و مانند آن در آمد . اشاره به « اذ یَغشیَ السِّدْر‌ةَ ما یَغْشی» است ٬ یعنی درخت سدرة المنتهی را چیزی پوشاند که حالا آن چیز ٬ نور یوده یا جلوه ای از عظمت پروردگار خدا می داند .
در روایت دیگری پیامبر اکرم (ص) فرموده : من وقتی به درخت سدرة المنتهی رسیدم با پروردگارم به اندازه « قابَ قَوْسَینِ اَوْ اَدْنی » فاصله داشتم یعنی به اندازه دو قوس یا کمتر از آن .
آری این عظمت سدرة المنتهی را می رساند. مخصوصا که فرموده « جنة المأوی » و بهشت برین هم در کنار آن است .
همچنین پیامبر اکرم (ص) فرمودند : من دیدم که روی هر برگی از برگهای درخت سدرة المنتهی فرشته ای استاده است و مشغول ذکر و تسبیح خداوند است .
لازم به ذکر است که « سدر » اسم جنس است یعنی جنس درخت سدر است و سدرة یعنی یک درخت سدر و « منتهی » یا اسم مکان است یعنی جایی که این درخت در آنجاست و یا به معنای منتهی الیه آسمانهاست ٬ یعنی این درخت در آخرین نقطه آسمانهاست و این معنا با آنچه در حدیث آمده که : سدرة المنتهی در آسمان هفتم است و یا جبرئیل نتوانست جلوتر از آن برود و یا پیامبر در آنجا با خداوند به اندازه دو قوس یا کمتر فاصله داشت سازگارتر است .
البته بعضی هم گفته اند : این درختی است در بهشت برزخی و الله العالم .
می گویند : در کشورهای عربی هم درخت سدر است که درختی است بسیار بلند که بلندی آن به چهل متر می رسد و تا دو هزار سال عمر می کند و سایه ای بسیار سنگین و لطیف دارد ٬ اما عیبی دارد که خاردار است ٬ لذا عربی آمد پیش رسول خدا و عرض کرد : ای رسول خدا ! در قرآن نام درختی خاردار آمده ٬ من فکر نمی کردم در بهشت چنین درختی باشد! حضرت فرمود: آن درخت کدام است ؟ عرض کرد : درخت سدر ٬ که درختی است خاردار . حضرت فرمود : مگر خداوند در قرآن نفرموده : « فی سدرٍ مَخْضودٍ » ۱ یعنی درخت سدر بدون خار! یعنی درخت سدر بهشتی اصلا خار ندارد ٬ بلکه به جای خار ٬ خداوند میوه قرار داده است که هر میوه ای هفتاد و دو رنگ ماده غذایی دارد که هیچ یک شباهتی به دیگری ندارد .۲

۱) سوره واقعه ٬ آیه ۲۸ .
۲) تفسیر المیزان٬ج۱۹ ٬ ص۵۷ـ۴۶ . تفسیر نمونه ٬ج۲۲ ٬ ص ۵۰۱ـ۴۹۵ و ج ۲۳ ٬ ص ۲۲۰ . بحارالانوار ٬ ج۸ ٬ مبحث بهشت .

 

وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : سدرة,منتهی,سدزةالمنتهی,معراج,پیامبر اسلام,خدا,درخت آسمانی, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1521 تاريخ : يکشنبه 27 مرداد 1392 ساعت: 16:44

فلسفه دوستي از نظر اسلام:
به طور کلي هر پيوندي، يک سبب مي‏خواهد. بايد چيزي به عنوان «محور رفاقت» باشد تا دو نفر با هم رفيق شوند. دو نفر که دارند در خيابان راه مي‏روند که يکدفعه با هم رفيق نمي‏شوند! يک چيزي بايد باشد تا اينها را به هم ربط بدهد. به‏طور خلاصه، آن چيزي که مي‏خواهد محور قرار بگيرد و سبب اين پيوند بشود، يا يک امر مادي است و يا يک امر معنوي.
کار دين و معنويت اسلام اين است که انسان ها را به سوي وحدت و خداي واحد بخواند و حرکت دهد و تلاش تکاملي انسان نيز در حقيقت حرکت و سلوک از کثرت به وحدت است. فلسفه دوستي از نظر اسلام هم همين است که دو نفر در اين مسير به وحدت برسند و براي رسيدن به خداوند به هم کمک کنند، رفيق راه باشند، با هم تلاش کنند، عيب هاي يکديگر را در اين مسير رفع نمايند، از هم در برابر دشنمان خدا دفاع کنند و همدل و همراه هم باشند.
يعني در حقيقت محور دوستي دو نفر يا چند نفر از نظر اسلام راه خداوند و توحيد گرايي است. اگر دوستي في الله شد و محور خدا بود، دوستان با هم متحد مي شوند و اختلافي بروز نمي کند و بينشان صفا و صميميت حاکم مي شود، ولي اگر محور دنيا و کثرات دنيوي شد، اگر منافع مادي شد، خودخواهي بروز مي کند و ريشه اختلاف و دشمني در همين خودخواهي و منفعت طلبي است، لذا در آخرت هم همين تشتت و دشمني بروز خواهد کرد.
ما در معارفمان داريم رفاقت‏هايي که بر محور ماديت و امور دنيايي درست شده است، در آخرت به دشمني تبديل مي‏شود. «الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ» امّا اگر رفاقت بر محور معنويت و امور اخروي باشد چنين نمي‏شود؛ «إِلاَّ الْمُتَّقينَ» رفاقت پرهيزکاران استثناء شده‏است. يعني اگر پيوند رفاقت بر محور معنويت باشد، به دشمني و عداوت تبديل نمي‏شود و باقي مي‏ماند. اين رفاقت در قيامت کارساز نيز هست. اين يک قضيه و مطلب کلّي است که در متن معارف ما هست.
روايتي از امام صادق(عليه السلام) است که مثل «ضرب قانون» مي‏ماند. گويي حضرت در باب دوستي يک قانون کلي را مطرح مي‏فرمايند. حضرت مي‏فرمايد: «أَلَا كُلُّ خَلَّةٍ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا فِي غَيْرِ اللَّهِ فَإِنَّهَا تَصِيرُ عَدَاوَةً يَوْمَ الْقِيَامَة» حرفي که من زدم متن فرمايش حضرت است، ايشان مي‏فرمايد: آگاه باشيد! هر دوستي رفاقتي که در دنيا «في غير الله» بر محور معنويت نباشد، «تصير عداوة يوم القيامة» در روز قيامت، تبديل به دشمني مي‏شود. حضرت اين آيه شريفه را کاملاً توضيح مي‏دهد: «الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقينَ» ايشان، اين آيه را در اين قالب مي‏ريزد و بيان مي‏کند.

وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : فلسفه دوستی در اسلام,دوست,رفیق اسلامی, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1373 تاريخ : شنبه 26 مرداد 1392 ساعت: 3:52

ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : فدک,باغ فدک,حضرت زهرا, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1410 تاريخ : چهارشنبه 23 مرداد 1392 ساعت: 13:49

شیر و شمشیر خدا

انس پسرمالک گوید: ‏

 

فرستاده خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم بالای منبر رفت و سخنان بسیاری گفت، سپس فرمود: «علی، پسر ‏ابوطالب کجاست؟
علی به سوی رسول خدا رفت و گفت: من اینجا هستم ای فرستاده خدا.
حضرتش او را به سینه خود چسباند و میان دو چشم‌اش را بوسید و با صدای بلند فرمود: ‏

 

 

‏«ای مسلمانان! این برادرم و پسرعمویم و دامادم است، این گوشت و خون و موی من است، این پدر ‏نوه‌هایم حسن و حسین دو سرور جوانان بهشت است، این گشاینده اندوه‌ها از من است، این شیر و شمشیر ‏خداست در زمین او بر دشمنانش، لعنتِ لعنت‌گران بر دشمنش باد، خدا از دشمنش بیزار و من نیز از ‏دشمنش بیزارم».

وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : امام علی شیر خدا, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1296 تاريخ : چهارشنبه 23 مرداد 1392 ساعت: 2:14

سلام این مطلب برای اولین بار از وبلاگ فدک منتشر می شود. گوشی تی تری آ جی ال ایکس // این گوشی هوشمند که دارای سیستم عامل جاوا است با قابلیت های فراوان و جدیدی مانند رادیو . چند اسلاید برای باز کردن صفحه(اسلاید آیفون).بلوتوث نسخه سه . ای بوک.بازی.و .. ساخته شده و با طراحی چشم گیری همراه است


وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : تی تری آ,تی,تری,آ,جی,ال,ایکس,جی ال ایکس,گوشی های هوشمند جی ال ایکس, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1498 تاريخ : چهارشنبه 23 مرداد 1392 ساعت: 2:05

 

بادت

فرمود حضرت باقر(ع):بود رسول خدا صلی الله علیه واله پیش عایشه در شب او پس گفت:ای رسول خدا چرا خودت را به زحمت می اندازی جان خود را وحال انکه امرزیده است خداوند برای تو انچه پیش بوده است از گناه تو وانچه پس از این اید؟ فرمود: ای عایشه ایا نباشم بنده ی سپاسگزار؟فرمود حضرت باقر(ع):وبود رسول خدا صلی الله علیه واله که می ایستاد بر سر انگشتهای دو پای خود پس فرو فرستاد خدا سبحانه وتعالی:طه ما انزلنا علیک القران لتشقی.(یعنی محمد یا ای طالب حق هادی ما فرو نفرستادیم بر تو قران را تابه مشقت افتی).

در حدیثی است که رسول خدا (ص)از هیچ مجلسی بیرون تشریف نمی برد مگر انکه بیست وپنج مرتبه استغفار می کرد.

سنت دوم رسول اکرم(ص)که عبارت است از سه روز روزه در هر ماه پس اخبار کثیره که بالغ بر چهل حدیث می شود در فضل ان وارد است و در کیفیت ان بین علمای اعلام خلاف است. انچه مشهور بین انها و موافق با اخبار کثیره است و عمل رسول خدا(ص) در اخر عمر و ائمه ی هدی بر ان بوده ان است که سه روز پنجشنبه ی اول که روز عرض اعمال است و چهارشنبه ی اول دهه ی دوم که روز نحس مستمر وروز نزول عذاب است و پنجشنبه ی اخر از دهه ی اخر که نیز روزه عرض اعمال است میباشد

ودر روایتی وارد است که در سابق هر وقت عذابی نازل می شد در یکی از این ایام نازل می شد. پس رسول اکرم(ص) در این ایام مخوفه روزه می گرفت.

پیامبر و بهداشت

جناب رسول اکرم (ص) اب وضو و مسواک خود را زیر سر مبارک می گذاشتند در شبها و سر ظرف اب وضو را با چیزی می پوشاندند و وقتی از خواب بیدار می شدند مسواک می کردند و وضو می گرفتند و چهار رکعت نماز می خواندند و می خوابیدند و پس از ان بیدار می شدند و مسواک می کردند و وضو می گرفتند و نماز می خواندند.

مهربانی پیامبر

رسول اکرم(ص) برای این کافرهایی که مسلمان نمی شدند غصه می خوردند. در ایه ی شریفه ای هست که :مثل اینکه می خواهی خودت را برای اینها هلاک کنی.می خواست که همه ی عالم به نور برسند. مبعوث شده بود برای اینکه همه ی این هیاهو هایی که در دنیا هست و این هیاهوها برای خود است برای رسیدن به قدرت خود است. این هیاهو ها را از بین ببرد. ویک خداخواهی در مردم ایجاد کند توجه به نور ایجاد کند.

رسول خدا (ص) که علمش از وحی الهی ماخوذ بود و روحش به قدر بزرگ بود که یک تنه غلبه بر روحیات میلیونها میلیون بشر کرد تمام عادات جاهلیت و ادعان باطله را زیر پا گذاشت و نسخ جمیع کتب کرد وختم دایره نبوت به وجود شریفش شد سلطان دنیا و اخرت و متصرف در تمام عوالم بود باذن الله تواضعش با بندگان خدا از همه کس بیشتر بود. کراهت داشت که اصحاب برای احترام او به پا خیزند.وقتی وارد مجلس می شد پایین می نشست. روی زمین طعام میل می فرمود و روی زمین می نشست و می فرمود((من بنده ای هستم می خورم مثل خوردن بنده و می نشینم مثل نشستن بنده))

وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1417 تاريخ : شنبه 19 مرداد 1392 ساعت: 4:07

انقلاب همه جانبه
از دیدگاه شهید مطهری،انقلاب اسلامی یک انقلاب همه جانبه مانند انقلاب صدر اسلام است که شرط پیروزی و تداوم آن،حرکت برای تحقق همه اهداف به صورت منظم و سیستماتیک است.«انقلاب صدر اسلام در همان حال که انقلابی مذهبی و اسلامی بود،در همان حال انقلابی سیاسی نیز بود و در همان حال که انقلابی معنوی و سیاسی نیز بود.انقلابی اقتصادی و مادی نیز بود.یعنی حریّت،آزادی،عدالت،نبودن تبعیض های اجتماعی و شکاف های طبقاتی در متن تعلیمات اسلامی است....مبارزه برای پر کردن شکاف های طبقاتی از تعالیم اساسی اسلام محسوب می شود،اما این مبارزه با معنویتی عمیق توأم و همراه است.از سوی دیگر روح آزادی خواهی و حریّت در تمام دستورات اسلامی به چشم می خورد... «1» »

انقلاب ارزشها
از نقطه نظر استاد مطهری،هدف در انقلاب اسلامی حفظ ارزش ها و اصول است و هیچم دیگری نمی تواند این اصل را خدشه دار سازد.
«انقلاب اسلامی،یعنی راهی که هدف آن،اسلام و ارزش های اسلامی است و انقلاب و مبارزه صرفا برای برقراری ارزش های اسلامی انجام می گیرد و به بیان دیگر در این راه.مبارزه،هدف نیست.وسیله است... «2» » در این نظریه،مقوله هایی مانند مبارزه،قدرت،حکومت و...،ابزارهایی برای تحقق ارزش های دینی باید باشد،و در غیر این صورت از اعتبار برخوردار نخواهند بود.

آزادی
در تفکر شهید مطهری،تحقق اصل آزادی،یکی از اهداف انقلاب اسلامی است و از ارکان نظام دینی محسوب می گردد.روح آزادی،در تعالیم اسلامی جباری و ساری است و تحت هیچ عنوان نمی توان از این مقوله مهم غفلت نمود.
استاد در سخنرانی مورخ 2/11/57 در دانشکده الهیات می گوید:«من اعلام می کنم که در رژیم جمهوری اسلامی،هیچ محدودیتی برای افکار وجود ندارد و از به اصطلاح کانالیزه کردن اندیشه ها،خبر و اثر نخواهد بود. همه باید آزاد باشند که حاصل اندیشه ها و تفکرات اصیلشان را عرضه کنند. البته تذکر می دهم که این امر سوای توطئه و ریاکاری است.توطئه ممنوع است،اما عرضه اندیشه های اصیل،آزاد...»استاد در فرازی دیگر می گوید:
«در حکومت اسلامی،احزاب آزادند.هر حزبی اگر عقیده غیر اسلامی هم دارد،آزاد است.اما ما اجازه توطئه گری و فریب کاری نمی دهیم.احزاب و افراد در حدی که عقیده خودشان را صریحا می گویند و با منطق خود،به جنگ منطق با می آیند،آن ها را می پذیریم...»
شهید مطهری تنها راه حفظ معارف و اصول را صیانت از اصل آزادی دانسته و می گوید:»من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می دهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی،جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است.از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن علم است و آزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه صریح و روشن با آن ها. «3» ».
استاد در تبیین اصل آزادی به دو نوع آزادی اشاره می کند و«آزادی تفکر و آزادی عقیده»را مطرح می نمایند.از دیدگاه ایشان آزادی تفکر ناشی از همان استعداد انسانی بشر است،که می تواند در مسایل بیندیشد.این استعداد بشری حتما باید آزاد باشد.پیشرفت و تکامل بشر در گرو این آزادی است. ولی در زمینه آزادی عقیده باید،عقیده صحیح و برحق را از عقاید باطل و غیرواقعی تفکیک نمود.
*** تحقق اصل«عدالت»در همه ابعاد آن از جمله اهداف انقلاب اسلامی است.بگفته استاد شهید،امام علی(ع)،حکومت را برای اجرای عدالت می خواست و همین شدت عدالت خواهی بالاخره منجر به شهادت آن حضرت در محراب عبادت گردید.از دیدگاه استاد،در خصوص آینده انقلاب اسلامی،یکی از اساسی ترین مسایل،مسئله«عدالت اجتماعی» است.حساسیتی که که اسلام در زمینه عدالت اجتماعی و ترکیب آن با معنویت اسلامی،از خود نشان می دهد،در هیچ مکتب دیگری نظیر و مانند ندارد.استاد در خصوص«عدالت اجتماعی»به قدری حساس است که به عنوان هشدار می گوید:«من تأکید می کنم،اگر انقلاب ما در مسیر برقراری عدالت اجتماعی به پیش نرود،مطمئنا به نتیجه نخواهد رسید و این خطر هست که انقلاب دیگری با ماهیت دیگری جای آنرا بگیرد.اما نکته مهم که باید به آن توجه داشت این است که در این انقلاب،اساس کار بر اخوت اسلامی باید بنا نهاده شود.یعنی آنچه را دیگران با خشونت و فشار تأمین می کنند،در این انقلاب با ملایمت و از روی میل و رضا و برادری انجام می گیرد. «4»
اهمیت اصل«عدالت»تا آنجاست که بگفته استاد:«به دلیل ماهیت

عدالت خواهانه انقلاب،وظیفه حتمی همگی ما این است که به آزادی ها، به معنای واقعی کلمه احترام بگذاریم.».
استاد مطهری در فروردین 1358 و در مقطع استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران،در سلسله سخنرانی های خود در مسجد فرشته تهران، آینده روشن و مطلوب انقلاب اسلامی را در گرو تحقق و تداوم چهار اصل «آزادی،استقلال،عدالت اجتماعی و معنویت»دانستند و مطالب جذاب و مستدلی را ایراد نمودند که مطالعه این محورها برای نسل جوان کنونی انقلاب راهگشا می باشند.در خصوص«استقلال»استاد تحقق این اصل را علاوه بر جنبه های اقتصادی و سیاسی،در بعد فرهنگی و اعتقادی نیز بسیار مهم ارزیابی کردند.استاد شرط تداوم استقلال«سیاسی و اقتصادی»را تحقق استقلال فرهنگی و مکتبی می دانند و چنین استقلالی،آنچنان عزت نفس به جامعه می دهد که می تواند دیگر استقلال ها را متحقق سازد.
*امروز که مقوله«گفتگوی تمدن ها»از سوی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران،جناب آقای خاتمی مطرح شده و مورد پذیرش قاطع جامعه جهانی قرار گرفته،اهمیت اصل استقلال فرهنگی و مکتبی مطرح می گردد.زیرا آن ها با تکیه بر معارف غنی اسلامی و قرآنی است که می توان با زبان و منطق جدید در این روند فرهنگی جهانی،حضوری فعال داشت.
محورهای ذکر شده توسط استاد شهید مطهری از اصول اساسی و بنیادین انقلاب اسلامی است که در بیستمین سال حیات انقلاب،برای نسل جوان آموزنده و مفید است و امید است که با الهام از این محورهای مهم که توسط این متکفر متعهد و اندیشمند بزرگوار در آستانه پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران در سال های 58-1357 مطرح و تبیین شده است،هرچه بیشتر در راه تعمیق و تکامل این اصول و آرمان ها حرکت نماییم.
محورهای ذکر شده در این نوشتار از دو کتاب«پیرامون انقلاب اسلامی»و«جمهوری اسلامی»است که توسط انتشارات صدرا منتشر شده است.»

وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : نهضت انقلاب اسلامی از نگاه اندیشمندان, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1299 تاريخ : شنبه 19 مرداد 1392 ساعت: 3:54

وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : چگونه یک مسلمان کامل باشیم؟, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1252 تاريخ : شنبه 19 مرداد 1392 ساعت: 0:58

اعمال ماه شوّال

براى اين ماه اعمال مشتركه خاصّى ذكر نشده است و امّا اعمال مخصوص آن:

براى اين ماه اعمال مشتركه خاصّى ذكر نشده است و امّا اعمال مخصوص آن:

 شب اوّل ماه (شب عيد فطر)

 فضيلت و اعمال روز عيد فطر


وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : اعمال,عبادت,اعمال عبادیشوال,ماه,شوال,روزه,شوال,رویت ماه,هلال ماه شوال, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1459 تاريخ : شنبه 19 مرداد 1392 ساعت: 0:54

 

1ـ انگيزه پذيرش در حوزه علميه

معمـولاـ چـون امروزه در آمد زندگـى مردم مبتنـى بر كسب علـوم و تخصص گشته, انگيزه اصلـى افراد اكثر جـوامع براى دانـش انـدوزى نياز مادى مـى باشـد, نه ـخـدمتـ و ـزيبايـى علـمـ, و شايد درصد كـوچكى داراى اهداف معنـوى باشند. اما در حـوزه ها و مجامع علمى اسلامـى اين مساله بـرعكـس است. گاهـى زيـر سخت تـريـن فشارها و سـرنيزه هـا عده اى بـا مقـاومت و تحمل عجيبــــى به تحصيل ادامه مى دادند. زمان حكومت رضا خان و محمد رضا را خود ناظر بـوده ايـم كه گذشته از فشارهاى امنيتى, فشارهاى ديگرى نيز بر حـوزه حاكـم بـود, مثل فشارهاى روانـى كه از طـرف جـامعه بـر طلاب (به خاطـر تبليغات سوء رژيم منحوس كه متاسفانه هنوز هـم اثرات آن از بيـن نـرفته و به نـوعى خـود نمـايـى مـى كنـد) وارد مـى گشت.

چه مساله اى بـاعث مـى شـد كه كسـانـى در زيـر چكمه هـاى سـاواك و تمسخـرها ومحـدوديتها بـرخيزنـد و با مشكل تـريـن شرايط مادى به تحصيل علـوم اسلامـى بپردازند؟ جز عشق به اسلام و احساس مسـووليت در حفاظت از حريـم آن. و جالب تر اينكه اينان با عشق به علـم و تحصيل آنچنان مقاوم بودنـد كه حركتـى بـوجـود آورده و جامعه را بدنبال خـود كشيدند. هر طلبه در مـوقع جذب به حـوزه, چه در بدو ورود و حتـى در طـول تحصيل هميشه با ايـن تلقينات درونـى همراه است كه: ـمـن بـراى حفـاظت از اسلام وـ ـراهنمـايـى مـردم بـديـن سنگـرـ ـآمده ام, مـن سرباز امام زمانمـ ـبايد تحمل كنـمـ و هزار آيه و روايت كه علـم خـود به خـود ارزشـى نـدارد, كه وبـال انسان نيز مى شـود و ره به جهنـم مى برد, و علـم اگر چه نور است, ولى هرگاه بـراى خـدا نبـاشـد خـود تـاريكـى محض است.

 

 

 

 

 

 

2ـ از چه قشرهايى برميخيزند؟

اگر سرگذشت اكثر علماى بزرگ را مطالعه كنيد پـى خـواهيد برد كه از خانـواده هاى گمنامى برخاسته اند و از روستاهاى دور افتاده به حـوزه ها وارد گشته اند و سـرانجام تـوانسته اند وزنه اى گـردنـد و منشا خدماتى بزرگ شـوند. پژوهشى سطحى از طلاب مشغول به تحصيل در حـوزه ها نيز خود گواه ادعاى ماست كه اينان اكثراـ دهقان زاده و يا فـرزندان كارگران روستايـى يا كارگران شهرى بـوده انـد كه به ايـن حوزه ها روى مىآورند و به تحصيل علوم اسلامى مشغول مى گردند.

 

 

 

 

 

 

3ـ كانال جذب:

كسانيكه وارد حوزه مـى شـوند بيشتر براساس آشنايـى با حـوزه ها و تشـويق بزرگان خانـواده بـدانجا روى آورده, و يا تحت ارشادات و تبليغات روحانيـون قرار مـى گيرند, مثل تشـويق و راهنمايـى ائمه مسـاجـد و محله ها و روحـانيـونـى كه از حـوزه ها بـراى تبليغ در ماههاى مخصـوص به قـراء و شهرها مـى رونـد, و يا عده اى كه هميشه خودشان و يا والديـن شان طبق تعهدى كه احساس مى كنند فرزندان خود را براى تـدريـس به حـوزه ها مـى فرستنـد و اخيراـ خـود افراد با آگاهـى و عشق عجيبـى كه حالـى از احساس نيازى است كه درون آنها بيـدار شـده با روى گشاده به حـوزه آمـده انـد و با جـديت مشغول تحصيل مى باشند, خصوصاـ قشر جوان محصل و دانشجو, و به هميـن علت سطح معلـومات پايه در حـوزه بالا رفته و اكثراـ ديپلـم و بالاتـر مى باشند.

 

 

 

 

 

 

شـرايط ثبت نـام و پذيـرش بـرادران در حـوزه علميه قـم

1ـ اعتقـاد و التزام عملـى به ولايت فقيه و نظام مقـــدس جمهورى اسلامى ايــران و حسن سابقه.

2ـ تابعيت جمهورى اسلامى ايران.

3ـ قبـولـى حـداقل سـوم راهنمـايـى بـا حـداكثـر سـن 17 ســال.

تبصره :1 سنـوات تحصيلـى بالاتـر از سـوم راهنمايـى, مـدت خـدمت سـربــازى, حضـور در جبهه به حـداكثـر سـن اضـافه مـى گــــردد.

تبصره :2 فرزنـدان شهداء, مفقـوديـن و داوطلبان مناطق محروم تا يكسال اضافه سن معاف هستند.

4ـ نـداشتـن منع قـانـونى از نظر نظام وظيفه.

5ـ تعهد تحصيل تمـام وقت حـداقل به مـدت 6 سال.

6ـ كسب امتيـاز لازم و قبـولـى در مصــاحبه.

فارغ التحصيلان و منصرفيـن دانشگاهها با ارائه كارت پايان خـدمت يـا معافيت دائم فقط بـراى تحصيل در حـوزه علميه قـم ثبت نــام مى شوند.

فرزنـدان آزادگان, جانبازان, خانـواده شهدا, حافظيـن حـداقل يك ششـم قرآن يا نهج البلاغه و داوطلبان محروم از اولويت برخـوردار خواهند بود.

محصليـن حـوزه هـاى علميه اگـرچه واجـد شـرائط بـاشنـد ثبت نـام نمى شوند.


وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : حوزه ی علمیه و شرایط پذیرش, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1432 تاريخ : چهارشنبه 16 مرداد 1392 ساعت: 4:28

هیچ گاه کسی را  دوست نداشته باش؛

چون دوست داشتن اسارت است و اسارت انسان را به جنون می کشاند،

هرگاه کسی را دوست داشتی، رهایش کن؛

اگر به سویت بازنگشت بدان که از اول هم مال تونبوده است..

دکتر علی شریعتی

وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : سخن زیبا,دکتر,علی شریعتی,شریعت,سخنان شریعتی, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1277 تاريخ : دوشنبه 14 مرداد 1392 ساعت: 16:12

گزيده ای از اشعار سهراب سپهری

 

من به سیبی خشنودم

و به بوییدن یک بوته ی بابونه

من به یک آیینه یک بستگی پاک قناعت دارم

من نمی خندم اگر بادکنک می ترکد

و نمی خندم اگر فلسفه ای ماه را نصف کند

من صدای پر بلدرچین را می شناسم

ماه در خواب بیابان چیست؟

 

 

****************************************

زندگی رسم خویشاوندی است

زندگی بال و پری دارد با وسعت مرگ

پرسشی دارد اندازه ی عشق

زندگی چیزی نیست که لب طاقچه ی عادت از یاد من و تو برود

زندگی حس غریبی است که یک مرغ مهاجر دارد

زندگی سوت قطاری است که در خواب پلی می پیچد

زندگی مجذور آیینه است

زندگی گل به توان ابدیت

زندگی ضرب زمین در ضربان دل ماست

زندگی هندسه ی ساده و یکسان نفسهاست

 

 

*****************************************

هر کجا هستم باشم

آسمان مال من است

پنجره فکر هوا عشق زمین مال من است

چه اهمیت دارد

گاه اگر می رویند

قارچهای غربت؟

 

 

**************************************

من نمی دانم

که چرا می گویند اسب حیوان نجیبی است

کبوتر زیباست

و چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست

گل شبدر چه کم از لاله ی قرمز دارد

چشمها را باید شست جور دیگر باید دید

واژه ها را باید شست

واژه باید خود باد

واژه باید خود باران باشد

چتر ها را باید بست

زیر باران باید رفت

فکر را خاطره را زیر باران باید برد

با همه مردم شهر زیر باران باید رفت

دوست را زیر باران باید دید

عشق را زیر باران باید جست

 

 

***************************************


وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1319 تاريخ : دوشنبه 14 مرداد 1392 ساعت: 16:07

 

25 راه موفقیت از زبان امام صادق(ع)

از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمودند:

25 راه موفقیت از زبان امام صادق(ع)

بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در بخشندگى و جوانمردى یافتم.

و تندرستى و رستگارى را جستجو نمودم، پس آن را در گوشه ‏گیرى (مثبت و سازنده) یافتم.

و سنگینى ترازوى اعمال را جستجو نمودم، پس آن را در گواهى به یگانگى
خدای تعالى و رسالت حضرت محمد (ص) یافتم.

سرعت در ورود به
بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در کار خالصانه براى خداى تعالى یافتم.

و دوست داشتن مرگ را جستجو نمودم، پس آن را در پیش فرستادن ثروت (انفاق) براى خشنودى خدا یافتم.

و شیرینى
عبادت را جستجو نمودم، پس آن را در ترک گناه یافتم.

و رقت (نرمى) قلب را جستجو نمودم، پس آن را در گرسنگى و تشنگى (
روزه) یافتم.

و روشنى
قلب را جستجو نمودم، پس آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم.

و (آسانى) عبور بر صراط را جستجو نمودم، پس آن را در صدقه یافتم.

و روشنى رخسار را جستجو نمودم، پس آن را در
نماز شب یافتم.

و فضیلت جهاد را جستجو نمودم، پس آن را در به دست آوردن هزینه زندگى زن و فرزند یافتم

و دوستى
خداى تعالى را جستجو کردم، پس آن را در دشمنى با گنهکاران یافتم.

و سرورى و بزرگى را جستجو نمودم، پس آن را در خیرخواهى براى بندگان
خدا یافتم.

و آسایش قلب را جستجو نمودم، پس آن را در کمى ثروت یافتم.

و کارهاى پر ارزش را جستجو نمودم، پس آن را در شکیبایى یافتم.

و بلندى قدر و حسب را جستجو نمودم، پس آن را در
دانش یافتم.

و
عبادت را جستجو نمودم، پس آن را در پرهیزکاری یافتم .

و آسایش را جستجو نمودم، پس آن را در
پارسایى یافتم.

برترى و بزرگوارى را جستجو نمودم، پس آن را در فروتنى یافتم.

و عزت (ارجمندى) را جستجو نمودم، پس آن را در راستى و درستى یافتم.

و نرمى و
فروتنى را جستجو نمودم، پس آن را در روزه یافتم.

و توانگرى را جستجو نمودم، پس آن را در
قناعت یافتم.

و آرامش و همدمى را جستجو نمودم، پس آن را در خواندن
قرآن یافتم.

و همراهى و گفتگوى با مردم را جستجو نمودم، پس آن را در خوشخویى یافتم.

و خوشنودى
خدای تعالى را جستجو نمودم، پس آن را در نیکى به پدر و مادر یافتم.


...............................................................................


منبع:
مستدرک الوسائل ، ج 12، ص 173 - 174، ح 13810


وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : راه موفقیت,امام صادق,جملات زیبا,جملات امام صادق, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1318 تاريخ : دوشنبه 14 مرداد 1392 ساعت: 16:06

سعادت واقعي انسان

سعادت واقعي انسان در گرو چيست؟ اين يک پرسش اساسي است که هر کدام از مکاتب فکري و فلسفي به گونه اي خاص به آن پاسخ داده اند. پاسخي که  قرآن کريم به اين پرسش مي دهد اين است که: «يَوم لا يَنفع مالٌ و لا بَنون اِلاّ مَن أَتَي اللهَ بقلبٍ سَليم»؛ تنها عامل سعادت و نيکبختي انسان دستيابي به «قلب سليم»، جان پاک و نفس طاهر، مي باشد.

روزي فرا مي رسد (روز قيامت) که نه ثروت و نه فرزندان به حال انسان سودمند هستند بلکه تنها «قلب سليم» باعث نجات و رستگاري او مي گردد.

حال پـرسش اسـاسي اين است که ويژگي هاي «قلب سليم» چيست و راههاي رسيـدن بـه آن چه مي باشد؟

بر اساس رواياتي که از معصومين (ع) رسيده، قلب سليم چند ويژگي و شاخصه دارد:

1- دلي که خالي و تهي از محبت و دلبستگي هاي دنيا باشد.

2- دلي که از رذايل اخلاقي و صفات ناپسند، پيراسته باشد.

3- دلي که آراسته به فضايل اخلاقي و صفات پسنديده انساني باشد.

به بيان ديگر «قلب سليم» همان «دل تزکيه شده» است، خداوند پس از ذکر يازده قسم در سوره مبارکه «شمس» مي فرمايد: «قد اَفلَحَ مَن زکّاها و قد خابَ مَن دَسّاها» به تحقيق رستگار شد کسي که نفس خود را تزکيه کرد. استاد شهيد مرتضي مطهري با تمسک به تشبيهي مي فرمايند: تزکيه شبيه وجين کردن درخت است. وجين کردن يعني زدن و بريدن شاخ و برگ هاي اضافي درخت که مانع رشد و ثمردهي درخت هستند. تزکيه نفس نيز يعني تعديل غرايز و تمايلات نفساني و زدودن صفاتي که مانع رشد و تعالي و شکوفايي استعدادهاي انساني است.

پس از تبيين «شاخصه هاي قلب سليم» به بررسي راه هاي رسيدن به آن در ذيل پرداخته مي شود:

راه و شيـوه اول: همان شيـوه رايج و متداولي است که علماء اخلاق بيان نموده اند. به اين صورت که براي هر بيماري روحي و نفساني دو راهکار ارائه مي نمايند:

1- راهکار نظري و علمي

2- راهکار عملي

کتاب «معراج السعاده» از ملا مهدي نراقي، اين شيوه را در پيش گرفته است.

راه حل دوم: روشـي است که مرحـوم علامه طباطبايي (ره) در تفسير الميزان پيموده و پيشنهاد مي نمـايد و آن توجـه به فقر ذاتي خود است. اگر انسان به مـرحله اي برسد که خـود را عين فقـر و وابستگي بـه خـدا بداند و خود را مالک هيچ چيز- حتي خود- نـداند ديگـر احساس غرور و خود بزرگ بيني نمي کند. توجه به فقـر و مسکنت و درمـاندگي خويش، ريشه کن کننده بسياري از رذايل اخـلاقي است؛ «يا ايها النّاس أَنتم الفقراء اِلي الله والله هوالغني الحميد»، همچنين در ادعيه اي که از معصـومين (ع) به دست ما رسيده است:

«اللّهم انّي أَتوسَّلُ اِليک بفقري إِليک»

راه حل سوم: راه محبت و عشق است. اين راه توسط استاد شهيد مرتضي مطهري (ره) در کتاب «جاذبه و دافعه علي (ع)»، پيشنهاد شده است. محبت به انسان کامل همچون اکسير و کيميايي است که مِس وجود انسان را به طلا تبديل مي کند.

به عنـوان مثـال اگـر مقـداري بُراده آهن بر روي خاک ريخته شده باشد، جمع نمودن آنها با دست، کار بسيار دشواري است؛ ولي يک راه ساده تر و سريع تر وجود دارد و آن اينکه انسان يک آهن ربايي را بردارد و با گرفتن آن بر سطح خاک، تمام براده هاي آهن را به سرعت جمع آوري کند.

نقش عشق و محبت به خداوند و انسان هاي کامل که همان اهل البيت (ع) هستند، دقيقاً مانند نقش آهن رباست که يک جا تمام رذايل اخلاقي را از باطن انسان مي زدايد. زيرا محبت چنين خاصيتي دارد که انسان را شبيه محبـوب و معشـوق مي سازد. اگر انسان به اهل البيت (ع) عشق بورزد سعي مي کنـد در رفتـار و کـردار، خـود را شبيـه آنها قرار دهد زيرا محبت، شباهت ساز است.


وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : خوشبختی واقعی,سعادت ,& انسان ها ,خوش, سعید, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 901 تاريخ : شنبه 12 مرداد 1392 ساعت: 0:02

تاریخچه حجاب:

قدر مسلم این است که قبل از اسلام در میان بعضی ملل حجاب وجود داشته است. تا آنجا که من در کتابهای مربوطه خوانده ام در ایران باستان و در میان قوم یهود و احتمالا در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده سخت تر بوده است، اما در جاهلیت عرب حجاب وجود نداشته است و به وسیله اسلام در عرب پیدا شده است.[3]

حجابی که در قوم یهود معمول بوده است از حجاب اسلامی چنانکه بعدا شرح خواهیم داد بی سخت تر و مشکل تر بوده است.[4] حجاب سخت و شدیدی در ایران باستان حکمفرما بوده، حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می شده اند.[5]

به هر حال آنچه مسلم است این است که قبل ازاسلام حجاب در جهان وجود داشته است و اسلام مبتکر آن نیست، اما اینکه حدود حجاب اسلامی با حجابی که در ملل باستان بود یکی است یانه، و دیگر اینکه علت و فلسفه ای که از نظر اسلام حجاب را لازم می سازد همان علت و فلسفه است که در جاهای دیگر جهان منشأ پدید آمدن حجاب شده است یا نه، مطالبی است که درقسمتهای بعدی درباره آنها سخن خواهیم گفت.[6]

علت پیداشدن حجاب

علت وفلسفه پیدا شدن حجاب چیست؟ چطور شد که در میان همه یا بعضی ملل باستان پدید آمد؟ اسلام که دینی است که در همه دستورهای خویش فلسفه و منظوری دارد چرا ورودی چه مصلحتی حجاب را تائید و یا تاسیس کرد؟

مخالفان حجاب سعی کرده اند جریانات ظالمانه ای را به عنوان علت پیدا شدن حجاب ذکر کنند. در باب علت پیدا شدن حجاب نظریات گوناگونی ابراز شده است و غالبا این علتها برای ظالمانه یا جاهلانه جلوه دادن حجاب ذکر شده است. ما مجموع آنها را ذکر می کنیم.

1-   میل به ریاضت و رهبانیت (ریشه فلسفی)

2-   عدم امنیت و عدالت اجتماعی (ریشه اجتماعی)

3-   پدرشاهی و تسلط مرد بر زن و استثمار نیروی وی در جهت منافع اقتصادی مرد (ریشه اقتصادی)

4-   حسادت و خودخواهی مرد (ریشه اخلاقی)

5- عادت زنانگی زن و احساس او به اینکه در خلقت از مرد چیزی کم دارد، بعلاوه مقررات خشنی که در زمینه پلیدی او و ترک معاشرت با او در ایام عادت وضع شده است (ریشه روانی)

علل نامبرده یا به هیچ وجه تاثیری در پیدایش حجاب در هیچ نقطه از جهان نداشته است و بی جهت آنرا به نام علت حجاب ذکر کرده اند یا فرضا در پدید آمدن بعضی از سیستمهای غیراسلامی تاثیر داشته است در حجاب اسلامی تاثیر نداشته است یعنی حکمت وفلسفه ای که در اسلام سبب تشریع حجاب شده، نبوده است.

ما هر یک از این علل را ذکر و سپس انتقاد می کنیم وثابت می کنیم که اسلام در فلسفه اجتماعی خود به هیچ یک از این جهات نظر نداشته است و هیچ یک از آنها با مبانی مسلم و شناخته شده اسلام وفق نمی دهد و در خاتمه به یک علت اساسی اشاره می کنیم که از نظر ما موجه ترین آنها به شمار می رود.

وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : مسئله,حجاب,ایرانی و حجاب,خلاصه مسئله حجاب, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 882 تاريخ : جمعه 11 مرداد 1392 ساعت: 4:01

رهنگ ايران پيش از اسلام و آثار آن در تمدن اسلامي

بيش‌تر ما مي‌پنداريم كه ادب و فرهنگ پيش از اسلام ايران با يورش عرب‌ها نابود شد و فرهنگي نوخواسته و جدا از گذشته در دامان فرهنگ اسلامي پرورش يافت. اما چگونه مي‌توان باور كرد ادب و فرهنگ مردمي كه پيشينه‌ي تاريخي چندهزار ساله دارند، در زماني كوتاه آن چنان نابود يا دگرگون شود كه اثري از آن نماند و در نتيجه «آن مردم در ناداني و بي‌خبري فرو روند تا پس از گذشت زماني دراز بار ديگر در اثر عواملي ديگر از نو قدم به عالم دانش و ادب نهند، آن هم از گونه‌اي ديگر.» برعكس، نگاهي گذار به تاريخ سده‌هاي نخست ورود اسلام به ايران نشان مي‌دهد كه ايرانيان در همان دوران كه آن را دوران «فترت و انقطاع» خوانده‌اند، فرهنگ پربار خود را داشتند و همان فرهنگ بود كه پايه‌هاي اصلي تمدن اسلامي را پي‌ريزي كرد. اين انديشه‌ي بنيادي پايه‌ي پژوهش‌هاي گسترده و نوآورانه‌ي دكتر محمد محمدي ملايري شد كه گوشه‌اي از آن در كتاب «فرهنگ ايراني پيش از اسلام و آثار آن در تمدن اسلامي و ادبيات عرب» بازتاب يافته است

فرهنگ ايران پيش از اسلام و آثار آن در تمدن اسلامي و ادبيات عربيفرهنگ ايراني پيش از
اسلام

نويسنده: پروفسور محمد محمدي ملايري

چاپ چهارم، 1385

(يكم و دوم از انتشارات دانشگاه تهران، سوم و چهارم از انتشارات توس)

صفحه: 384



وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : فرهنگ اصیل ایران قبل از اسلام,فرهنگ ایرانیان,ایران,فرهنگ,دانش ایرانی, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 757 تاريخ : جمعه 11 مرداد 1392 ساعت: 3:54

قاجار، قاجاریه یا قاجاریان دودمانی بودند که از حدود سال ۱۱۷۴ تا ۱۳۰۴ بر ایران فرمان راندند. بنیانگذار این سلسله آقامحمدخان است که رسماً در سال ۱۱۷۴ در تهران تاجگذاری کرد و آخرین پادشاه قاجار احمدشاه است که در سال ۱۳۰۴ برکنار شد و رضاشاه پهلوی جای او را گرفت.[۱]

ایران در زمان حکمرانی قاجارها درگیر جنگ‌های متعددی شد و بخش‌های زیادی از خاک خود را به‌ویژه به روسیه از دست داد. دودمان قاجار در تاریخ ایران به بی‌کفایتی مشهور است و در این دوره اقتصاد ایران رو به قهقرا گذاشت.[۲]

خاندان قاجار از خاندان‏ های بزرگ ایران است. اعضای این خاندان از نوادگان پسری شاهزادگان قاجار هستند. پس از اجباری شدن نام خانوادگی و شناسنامه در دورهٔ رضا شاه، هرکدام از شاخه ‏های این خانواده نامی انتخاب کردند که اغلب برگرفته از نام یا لقب شاهزاده ‏ای بود که نسب خود را به او می‏ رساندند. اکنون بسیاری از نوادگان قاجار در ایران، آذربایجان، اروپا و آمریکا زندگی می‏ کنند.

وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : قاجار,ایراندر زمان قاجار,ایران, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 836 تاريخ : سه شنبه 8 مرداد 1392 ساعت: 16:07

 

 

 

 

مسجد بزرگ رم، اثر معمار برجسته ایتالیایی، پائولو پورتوگیزی (Paolo Portoghesi)، بزرگترین مسجد اروپا است

پیشینه ورود اسلام به اروپا به سده ۷ (میلادی) می‌رسد و نقطه آغازین آن را می‌توان در نامه پیامبر اسلام به

امپراتوری روم

 

دانست.

 

 

پیشینه

 

سال ۷۱۱ (میلادی) را نخستین تماس میان اسلام و دنیای غرب و اروپا می‌دانند که در آن زمان گروه‌های مسلمانان عمدتاً از ناحیه شمال آفریقا وارد اروپا شدند. تمدن ۸۰۰ ساله مسلمانان در اسپانیا و تمدن ۲۵۰ ساله آنها در

سیسیل

 

باعث شده اسلام به عنوان بخشی از تاریخ اروپا به حساب آید.

 

 

ساختار جمعیتی

 

 

اسلام در اروپا

 

منطقه

 

 

 

جمعیت کل

 

 

 

مسلمانان

 

 

 

٪ مسلمانان

 

 

 

٪ از کل مسلمانان

 

 

 

بالکان

 

 

 

۶۵۴۰۷۶۰۹

 

 

 

۸۱۶۵۱۳۷

 

 

 

۱۲٫۴۸۳٪

 

 

 

۰٫۵۵۳٪

 

 

 

اروپای مرکزی

 

 

 

۷۴۵۱۰۲۴۱

 

 

 

۵۲۱۲۸۴

 

 

 

۰٫۷٪

 

 

 

۰٫۰۳۵٪

 

 

 

اروپای شرقی

 

 

 

۲۱۲۸۲۱۲۹۶

 

 

 

۲۱۸۲۶۸۲۹

 

 

 

۱۰٫۲۵۶٪

 

 

 

۱٫۴۷۹٪

 

 

 

اروپای غربی

 

 

 

۳۷۵۸۳۲۵۵۷

 

 

 

۱۳۵۷۷۱۱۶

 

 

 

۳٫۶۱۳٪

 

 

 

۰٫۹۲٪

 

 

 

جمع

 

 

 

۷۲۸۵۷۱۷۰۳

 

 

 

۴۴۰۹۰۳۶۶

 

 

 

۶٫۰۵۲٪

 

 

 

۲٫۹۸۷٪

 

 

وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : اسلام در اروپا,اروپا,مسلمان اروپا, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 669 تاريخ : سه شنبه 8 مرداد 1392 ساعت: 16:03

Search Results

 
وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : عکس برای سلامتی,سلامتی بهترین نعمت,سلام,سلامتی, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 1012 تاريخ : سه شنبه 8 مرداد 1392 ساعت: 23:55


 

 

 

 

بیوگرافی کامل حسن روحانی + عکس

 

hasan rohani biographya 1 بیوگرافی کامل حسن روحانی + عکس

 

 

 

 

 

حسن روحانی (متولد ۲۱ آبان ۱۳۲۷ در شهر سرخه) سیاست‌مدار و مجتهد شیعه ایرانی است.

 

 

 

 

نام کامل : حسن روحانی

 

 

 

 

زادروز : ۲۱ آبان ۱۳۲۷

 

 

 

 

زادگاه : سرخه، ایران

 

 

 

 

دین : اسلام

 

 

 

 

حزب سیاسی : حزب جمهوری اسلامی

 

 

 

 

جامعه روحانیت مبارز

 

 

 

 

سمت : نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی

 

 

 

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری

 

 

 

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

 

 

 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک

 

 

 

 

 

پست‌های پیشین : دبیر شورای عالی امنیت ملی

 

 

 

 

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور

 

 

 

 

نایب رئیس اول مجلس

 

 

 

 

نماینده مجلس

 

 

 

 

 

وبسایت        www.rouhani.ir

 

 

 

 

 

زندگی

 

 

 

 

حسن روحانی

 

 

 

 

 

(متولد ۲۱ آبان ۱۳۲۷ در شهر سرخه) سیاست‌مدار و مجتهد شیعه ایرانی است. وی نماینده مجلس خبرگان رهبری از سال ۱۳۷۸،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۷۰، عضو شورای عالی امنیت ملی از سال ۱۳۶۸ و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک از سال ۱۳۷۱ است.

 

 

 

 

روحانی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم و دوره پنجم و دبیر شورای عالی امنیت ملی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ بوده است. او در این سمت، رئیس تیم هسته‌ای و مذاکره‌کننده ارشد ایران با سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود.

 

 

 

 

 

در ۲۲ فروردین ۹۲، حسن روحانی با شعار «دولت تدبیر و امید» برای انتخابات ریاست جمهوری رسماً اعلام کاندیداتوری کرد. وی در ۱۷ اردیبهشت، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، نام خود را برای رقابت ۲۴ خرداد ثبت کرد.

 

 

 

 

 

زندگی و تحصیلات

 

 

 

 

حسن روحانی در سال ۱۳۲۷ در شهرستان سرخه در استان سمنان به دنیا آمد. وی تحصیلات دروس ابتدایی را در سرخه و تحصیلات دروس دینی را از سال ۱۳۳۹، ابتدا در حوزه علمیه صادقیه (سمنان) آغاز نمود و سپس در سال ۱۳۴۰ وارد حوزه علمیه قم شد و از دروس و مباحث اساتیدی چون سید محمد محقق داماد، شیخ مرتضی حائری، سید محمدرضا گلپایگانی، سلطانی، محمد فاضل لنکرانی و شیخ محمد شاه‌آبادی بهره برد. او همزمان در سال ۱۳۴۸ به دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۱ دانشنامه لیسانس خود را در مقطع کارشناسی در رشته حقوق قضایی اخذ کرد.

 

 

 

 

روحانی با ادامه تحصیل در بریتانیا، مدرک کارشناسی ارشد (M.Phil) در رشته حقوق عمومی و دانشنامه دکتری (Ph.D) در رشته حقوق اساسی را از دانشگاه کلدونیان گلاسکو دریافت کرد.

 

 

 

 

حسن روحانی دارای مرتبه علمی استاد پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک می‌باشد.وی با کسب پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری مرکز در سال ۱۳۸۶، وکیل پایه یک دادگستری شد.

 

 

 

 

 

رد شائبه در مدرک دکتری حسن روحانی

در ۵ و ۸ بهمن ۱۳۹۱، سایت ایران الکشن واچ در خصوص مدرک دکتری حسن روحانی شائبه‌ای را مطرح کرده که براساس استعلام از دانشگاه گلاسکو می‌باشد، در حالی که روحانی با نام خانوادگی قبلی خود "فریدون" در دانشگاه کلدونیان گلاسکو تحصیل کرده که دانشگاه دیگری است. در وب سایت هرالد اسکاتلند

 

 

 

،

 

 

 

 

 

در اخبار آرشیوی، نام حسن روحانی با فامیلی قبلی‌اش (حسن فریدون Hassan Feridon) در لیست دوره‌ای دانش‌آموختگان دانشگاه کلدونیان گلاسکو دیده می‌شود. پایان‌نامه کارشناسی و دکتری او نیز با همین نام، در کتابخانه دانشگاه ثبت شده است.

 

 

 

 

ایران الکشن واچ با پی‌بردن به اشتباه خود، ضمن انتشار اصلاحیه‌ای در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، مدعی شده که تحقیق و بررسی آنها موجب شده تا بیوگرافی رسمی حسن روحانی تصحیح شود.

 

 

 

 

 

پیش از انقلاب

 

 

 

 

حسن روحانی در آغاز جوانی، فعالیت سیاسی خود را با پیروی از آیت‌الله خمینی آغاز کرد. وی از سال ۱۳۴۴، سفرهای تبلیغی و سخنرانی علیه حکومت وقت را در شهرهای مختلف ایران آغاز نمود و در همان اولین سفر، توسط مأموران حکومتی بازداشت شد .وی در طول سال‌های مبارزه بارها دستگیر و ممنوع‌المنبر شد.

 

 

 

 

روحانی در آبان ۱۳۵۶، در مراسم بزرگداشت مصطفی خمینی در مسجد ارک تهران، برای نخستین بار لقب «امام» را برای آیت‌الله خمینی (رهبر در تبعید نهضت اسلامی) بکار برد. با تحت تعقیب قرار گرفتن توسط ساواک، به توصیهٔ دکتر بهشتی و [مرتضی مطهری مرتضی مطهری] از کشور خارج شد و مدتی به سخنرانی و تبلیغ برای دانشجویان خارج از کشور پرداخت و پس از ورود خمینی به پاریس، به او پیوست.

 

 

 

 

 

پس از انقلاب

با پیروزی انقلاب، حسن

 

 

 

روحانی

 

 

 

 

 

در اولین اقدام در سال ۱۳۵۸، به ساماندهی ارتش آشفته و پادگان‌های از هم پاشیده پرداخت.وی در سال ۱۳۵۹ به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و در پنج دوره قانونگذاری به مدت بیست سال (از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۹) فعالیت نمود. او نایب رئیس اول مجلس (در دوره‌های چهارم و پنجم) و رئیس کمیسیون‌های دفاع (دوره‌های اول و دوم) و سیاست خارجی (دوره‌های چهارم و پنجم) بود. عضویت و ریاست شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۲ نیز از دیگر مسئولیت‌های وی در دوران پس از انقلاب بوده است.

 

 

 

 

در دوران جنگ ایران و عراق، روحانی مسئولیت‏های متعددی، از جمله عضویت در شورای عالی دفاع (از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۷)، عضویت در شورای عالی پشتیبانی جنگ و رئیس کمیسیون اجرائی آن (از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷)، معاونت فرماندهی جنگ (از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۴)، ریاست ستاد قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶) و فرماندهی پدافند هوایی کل کشور (از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۰) را برعهده داشت. روحانی بین سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ به معاونت جانشین فرماندهی کل قوا منصوب شد.

 

 

 

 

بعد از پایان جنگ، حسن روحانی به همراه تعدادی از فرماندهان سپاه و ارتش، نشان درجه دو فتح و در مراسم دیگری در سالروز آزادسازی خرمشهر، به همراه جمعی دیگر از فرماندهان و مسؤولان پشتیبانی جنگ، نشان درجه یک نصر را از آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا، دریافت کرد.

روحانی پس از بازنگری

 

 

 

قانون

 

 

 

 

 

‏اساسی جمهوری اسلامی ایران و تشکیل نهاد شورای عالی امنیت ملی، سمت نمایندگی آیت‌الله خامنه‌ای را در این شورا تاکنون در اختیار داشته و به مدت ۱۶ سال (از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴) در دوره‌های ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است. وی همچنین به مدت ۱۳ سال (از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴) مشاور امنیت ملی رئیس جمهور وقت بوده است.

 

 

 

 

روحانی از سال ۱۳۷۰ به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب و تاکنون در این سمت فعالیت دارد. وی ریاست کمیسیون سیاسی-امنیتی-دفاعی این مجمع را نیز برعهده دارد.

 

 

 

 

روحانی در انتخابات میان‏دوره‏ای سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۲۹ بهمن ۱۳۷۸، از حوزه انتخابیه استان سمنان به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. در سال ۱۳۸۵ نیز به عنوان نماینده استان تهران به عضویت دوره چهارم این مجلس برگزیده شد. سمت‌های وی در مجلس خبرگان، ریاست کمیسیون سیاسی-اجتماعی این مجلس (از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ و از ۱۳۹۲ تاکنون) و عضویت هیأت رئیسه و ریاست دفتر دبیرخانه این مجلس در تهران (از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷) بوده است.

 

 

 

 

حسن روحانی در کنار مسئولیت‌های اجرایی، به فعالیت‌های علمی نیز پرداخته است. وی از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸، عضو هیأت امنای دانشگاه‌های تهران و منطقه شمال بوده و از سال ۱۳۷۱، ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک را برعهده دارد. وی با مرتبه علمی استاد پژوهشی، دارای کتب و مقالاتی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی است. سه فصلنامه علمی-پژوهشی به زبان‌های فارسی و انگلیسی (فصلنامه راهبرد، فصلنامه بین‌المللی روابط خارجی و فصلنامه Iranian Review of Foreign Affairs) با مدیر مسئولی وی منتشر می‌شود.

 

وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی*...
ما را در سایت وبلاگ فرهنگی فدک *گل حسنی* دنبال می کنید

برچسب : روحانی,بیوگرافی حسن روحانی,دکتر روحانی,زندگی نامه روحانی,عکس روحانی, نویسنده : محمدحسین گل حسنی mhosein بازدید : 846 تاريخ : دوشنبه 7 مرداد 1392 ساعت: 1:25

خبرنامه